❮ Vissza

10 dolog, amit minden párnak meg kell tennie babatervezés előtt

Sok pár életében eljön az a pillanat, amikor eldöntik, hogy érkezhet az új jövevény. Viszont ez nem csak testileg, de lelkileg is komoly felkészülést igényel mind a jövőbeli anyuka, mind a leendő apuka részéről. Ha már megfogalmazódott benned a babatervezés gondolata, akkor rengeteg módja van annak, hogy felkészítsd magad a várandósságra. Az egészség érdekében fontos a megfelelő táplálkozás, az elegendő alvás, és az, hogy elhagyj bizonyos rossz szokásokat. Természetesen ez mindkét félre igaz. Íme 10 dolog, amit meg kell tennetek akkor, ha babatervezés előtt álltok!

Tehát eldöntöttétek, hogy belevágtok a nagy betűs szülői létbe... Ahhoz, hogy a legjobb esélyt biztosítsátok magatoknak, van néhány fontos dolog, amit meg kell tennetek, mielőtt elindultok a fogantatás felé vezető úton.

1. Beszéljétek át a dolgokat!

Beszéljétek át a dolgokat

A szakértők és az anyukák egyetértenek abban, hogy elengedhetetlen, hogy beszélgess a partnereddel a legnagyobb szülői kérdésekről - például arról, hogyan fogjátok közösen felnevelni a gyermeket, illetve hogyan fogjátok menedzselni a mindennapjaitokat a munka mellett egy babával. Ezek fontos kérdések a teherbeesés előtt.

Femella Tipp: mielőtt kiborulnátok a körülmetélés gondolatától, az állami vagy magániskoláktól, vagy más, eltérő gyereknevelési nézetek miatt- ne feledjétek, hogy sok hasonló kérdésben menet közben is meggondolhatjátok magatokat, és valószínűleg meg is fogjátok változtatni a véleményeteket!

2. Hagyd abba a fogamzásgátló tabletták szedését!

Célszerű abbahagyni fogamzásgátló szedését néhány hónappal a babatervezés előtt! Ez ad némi időt arra, hogy felmérd természetes menstruációs ciklusodat, és kitaláld, hogy mikor van peteérésed. Vagyis a hónapnak azt az időszakát, amikor a legtermékenyebb vagy. Ha már egy ideje szeded a tablettát, akkor a ciklusod eltérhet attól, ami a szedés megkezdése előtt volt. Arra is készülj fel, hogy eltarthat egy darabig, amíg a hormonszinted helyreáll, miután elhagytad a tablettát! Ha pedig a tabletta elhagyását követő három hónapban sem jelentkezik a menstruációd, akkor mindenképp keresd fel az orvosodat!

3. Felejtsétek el a féktelen bulizást!

Ivás és dohányzás babatervezés előtt, és terhesség alatt? Nem kell mondanunk, hogy ezek a legfontosabb tilalmak. Ha bármelyiknek is a rendszeres fogyasztója vagy, akkor, már most kezdd el visszaszorítani! Ha mérsékelten iszol - csütörtök este vagy a hétvégén iszol néhány pohárral – akkor valószínűleg nem kell semmin sem változtatnod, amíg biztos vagy benne, hogy még nem vagy várandós. De ha a hét legtöbb estéjén iszol, vagy öt koktélt húzol le egyhuzamban, az már nagyobb problémát jelenthet. Ugyanez vonatkozik a partneredre is. A túlzott alkoholfogyasztás bizonyítottan befolyásolja a termékenységét, és a férfiaknál a spermaszámot is csökkentheti.

A cigarettázás, még ha társaságban is, szintén hatással lehet a petesejtek minőségére és a partner spermiumaira - nem is beszélve arról, hogy növeli a születési rendellenességek, a vetélés, a koraszülés és más betegségek kockázatát, miután teherbe estél. Köztudott, hogy még a passzív dohányzásnak kitett nőknek is több problémájuk van a teherbeeséssel, mint azoknak, akik teljesen füstmentes környezetben vannak. A lényeg: ennél jobb alkalom nem lehet arra, hogy mindketten elengedjétek a rossz szokásaitokat!

Ráadásul a dohányzásról vagy az ivásról való leszokás a terhesség után sokkoló lehet a szervezet számára. Pszichológiai szempontból, ha úgy érzed, hogy a terhesség miatt "le kellett mondanod" mindazokról a dolgokról, amelyeket szerettél, akkor rögtön az elején felhalmozhatsz némi neheztelést. Összességében a dohányzásról vagy a többszöri margaritázásról való leszokás nagyszerű eredmény, úgyhogy kezdd el most és legyen ez az, amire büszke lehetsz, ne pedig olyasmi, amibe belebetegszel.

4. Korlátozd a koffeint!

Ha a kedvenc kávézód baristája már akkor tudja a rendelésedet, amikor a pulthoz lépsz, vagy ha nem tudod átvészelni a munkanapot négy csésze arabica nélkül, akkor tégy magadnak egy szívességet, és már most csökkentsd a koffeinbevitelt! Kutatások szerint a túl sok koffein vetélést válthat ki, ráadásul komoly elvonási tüneteket okozhat a koffein megvonás. Tehát, ha babatervezés előtt állsz, akkor mérsékeld a koffein fogyasztását!

Femella Tipp: az orvosok véleménye megoszlik abban, hogy mennyi koffein a biztonságos, ha már várandós vagy. A legtöbben azt mondják, hogy 200 mg-ig biztonságosan fogyaszthatsz, de néhányan azt javasolják, hogy teljesen abba kell hagyni a kávézást, különösen az első trimeszterben. Ne felejtsd el számba venni a koffein egyéb gyakori forrásait sem, mint például az üdítőket, teákat, energiaitalokat, sőt még bizonyos fájdalomcsillapítókat is! Például egy csésze zöld vagy fekete tea 30-60 milligramm koffeint tartalmazhat. Ha aggódsz a mennyiségek miatt, akkor kezdd el olvasni a címkéket, hogy megtudd, mennyi koffein van az étrendedben!

5. Kezdjetek el félretenni!

Kezdjetek el félretenni

Hamarosan elkezdhettek pénzt félretenni a főiskolára, a pelenkákra és a többi babaholmira. De már maga a terhesség is többe kerülhet, mint gondolnád - gondolj csak az orvosi vizsgálatokra, az új kismamaruhákra, a szülés előtti vitaminokra stb. Még ha egyszerre csak egy kicsit teszel félre a fizetésedből, akkor már jobban fogod érezni magad, ha tudod, hogy van valamilyen biztonsági alap, mielőtt elkezdtek próbálkozni a fogantatással. Ha pedig marad egy kis pénzed, azt bármikor elköltheted a gyerekszoba bútoraira vagy más alapvető kiegészítőre.

6. Készítsd fel a szervezetedet!

Minden babatervezés előtt álló nőnek, - aki a következő három-hat hónapban szeretne teherbe esni-, el kell kezdenie a napi 400 mikrogramm folsavat tartalmazó multivitamin szedését. Ha a terhesség előtti időszakban és a terhesség első szakaszában elegendő mennyiséget kapsz B-vitaminból, az akár 70 százalékkal is csökkentheti az agyi és gerincvelői születési rendellenességeket! Maga a multivitaminok pedig tele vannak más, az egészséges terhességhez elengedhetetlen tápanyagokkal, például a vérszegénység megelőzéséhez szükséges vassal és az erős csontok érdekében szükséges kalciummal. Vegyél be egy tablettát reggel fogmosás után, vagy rejts el egy tégelyt a munkahelyeden, és állíts be egy emlékeztetőt a bevételére. Ha most kezded el ezt a szokást, akkor könnyebben fogsz rá emlékezni, ha egyszer várandós leszel!

7. Csökkentsd a stresszt az életedben!

Tudjuk... könnyű mondani! Egyes kutatások azt mutatják, hogy az őrülten magas stressz szint késleltetheti a teherbeesést (az ovuláció megzavarásával, vagy az embrió méhbe való beágyazódási képességének akadályozásával). Ráadásul, ha alapvetően is feszültebb típus vagy, akkor a stressz még jobban előtérbe kerülhet, ha már várandó vagy és készülsz a babára.

8. Beszélgess a családtagokkal!

Kérdezd meg az anyukádat, a nővéreidet, és a nagymamáidat, ha tudod! Sokáig tartott nekik a fogantatás? Voltak komplikációk, például koraszülés vagy farfekvés? Bizonyos egészségi állapotok általában családonként öröklődnek, ezért okos ötlet, ha felfrissíted a kórtörténetet, és minden lényeges információt megosztasz az orvosoddal. De ne aggódj túlságosan! Csak azért, mert a húgodnak egy évbe telt, mire teherbe esett, még nem jelenti azt, hogy neked is nehéz dolgod lesz. Sok gyakori termékenységi probléma, például a petesejtek rossz minősége (a kor miatt) vagy az elzáródott, illetve sérült petevezetékek nem öröklődnek, de néhány, például a mióma vagy a petefészekciszta, családonként előfordulhat. Orvosod segíthet megérteni, hogy mely problémák befolyásolhatják a termékenységet vagy a terhességet, így később jobban fel tudsz készülni ezek kezelésére!

9. Látogass el az orvosodhoz!

Látogass el az orvosodhoz

Érdemes bejelentkezni terhesség előtti vizsgálatokra, legalább 3 hónappal a babatervezés előtt! Különösen akkor, ha alapvetően nem jársz rendszeresen orvoshoz. Az orvosodnak meg kell győződnie arról, hogy nincsen semmilyen nőgyógyászati betegséged, meg kell néznie a vérnyomásodat és a koleszterinszintedet, illetve figyelemmel kell kísérnie az esetleges krónikus betegségeket (például a cukorbetegséget, az asztmát vagy a pajzsmirigy problémákat). A látogatás során vesd fel a teherbeeséssel kapcsolatos kérdéseidet, és győződj meg arról, hogy nem szedsz olyan gyógyszereket, amelyek befolyásolják a termékenységet!

Használd ezt a látogatást arra, hogy értékeled az orvoshoz fűződő kapcsolatodat, és megbizonyosodj arról, hogy terhességed után továbbra is hozzá akarsz-e majd járni? Azt is érdemes tisztázni, hogy a nőgyógyászod szülészként is tevékenykedik, vagy kell keresned egy szülész-nőgyógyászt? Ne feledd, lehet, hogy sokat fogsz találkozni ezzel a személlyel, ha egyszer várandós leszel, és meg kell tudnod bízni a tanácsaiban az életed egyik legfontosabb időszakában.

Emellett fontold meg, hogy a partneredet is elküldöd egy belgyógyászhoz, hiszen a legtöbb férfi sokkal ritkábban jár orvoshoz, mint a nők. A rendszeres orvosi vizsgálat segíthet megállapítani, hogy vannak-e krónikus betegségei, és az orvos ellenőrizheti, hogy a gyógyszerei befolyásolják-e a spermaszámot vagy a termékenységet.

Femella Tipp: köztudott, hogy bizonyos kozmetikumok (pl. retinol-tartalmú krémek, szérumok) és kenőcsök (pl. szteroid-tartalmú krémek) használata is tilos terhesség alatt. Ne csak a szájon át szedhető termékek biztonságosságáról győződj meg, hanem azokról is, amit a bőrödre kensz. Ha van köztük tiltólistás termék, hagyj fel a használatukkal!

10. Kerülje párod a forróságot!

Sok férfi nem is gondolná, hogy a szauna, a jakuzzi, vagy a forró fürdő mennyire káros lehet a számukra. A heréket, és az általuk termelt spermiumokat óvni kell a hőmérséklet-emelkedéstől, így ha párod imád wellnessezni, vagy rendszeresen látogatja a gyógyfürdőket, akkor mindenképp szorítsa vissza a látogatások számát. Különösen akkor, ha babatervezés előtt álltok!

Femella Tipp: ha a párod órákig az ölében tartja a laptopot, az szintén káros lehet, hiszen a legtöbb ilyen készülék meleg levegőt fúj ki magából, így ez is képes rontani a spermiumok mennyiségén és minőségén. Érdemes erre is odafigyelni babatervezéskor!

A fent említett pár teendő csak pár a hosszú listából, amelyeket érdemes rendezni, és mérlegelni már a babatervezés pillanatában. Ha már elhatároztátok, hogy belevágtok ebbe a kalandba, akkor nem kell aggódnotok a jövő miatt! A legfontosabb, hogy ott vagytok egymás mellett, és közösen tervezitek az életet egy családként. Kellemes babatervezést kívánunk!

❮ Vissza